10 tips om beter te slapen

 Voldoende slaap is belangrijk voor je lichaam. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich, zodat je de volgende dag weer energiek opstaat. Uit diverse onderzoeken blijkt zelfs dat te weinig slaap een oorzaak van overgewicht kan zijn. Het is dus slim om je nachtrust serieus te nemen. We hebben flink wat slaap nodig, gemiddeld 7 tot 8 uur per nacht. Hoe zorg je nou voor een goede nachtrust?

Foto: Created by Photoduet – Freepik.com

1. Zorg voor een vast ritme
Het klinkt misschien heel saai, maar je lichaam is er super blij met een vast slaapritme. Probeer daarom zoveel mogelijk alle dagen op dezelfde tijd naar bed te gaan en ongeveer op dezelfde tijd op te staan, ook in het weekend. Plan je slaap in en zorg dat je voldoende tijd hebt om aan je slaap te komen. Heb je altijd nog veel te veel te doen en vergeet je daardoor de tijd. Zet dan een alarm voor als het bedtijd is. Morgen is weer een nieuwe dag!

2. Bouw de dag rustig af
Als je lang actief bent geweest kun je niet van het ene op het andere moment rustig gaan slapen. Laat op de avond sporten helpt dan ook niet voor een goede nachtrust. Bouw je activiteiten daarom aan het einde van de dag af. Ga bijvoorbeeld nog even rustig wat lezen. Korte verhalen of tijdschriften zijn hiervoor een goede keuze. Met een spannend boek is het vaak maar moeilijk stoppen en wordt het al snel later dan je van plan was.

3. Ga niet snacken
Als je later op de avond wat zit te gapen en een vermoeid gevoel hebt, dan is het voor veel mensen een gewoonte om te gaan snacken. Door wat te eten krijg je weer energie en kun je weer even vooruit. Alleen heb je vaak daarna snel weer trek. Dit komt omdat je lichaam het signaal geeft dat het moe is en wil slapen. En jij denkt dit te kunnen oplossen met eten. Beter is om toe te geven aan het signaal van je lichaam en lekker naar bed te gaan. Wel zo fijn voor je lijn!

4. Beeldschermen uit
Probeer minimaal een half uur voordat je gaat slapen alle beeldschermen uit te zetten. Het blauwige licht van de tv, computer en smartphone, maar ook de e-reader kan je natuurlijke dag-nachtritme verstoren en er voor zorgen dat je slecht in slaap komt. Het blauwe licht lijkt namelijk teveel op daglicht, waardoor de hersenen denken het nog lang geen tijd is om naar bed te gaan en het slaaphormoon melatonine nog niet wordt aangemaakt. Ook blijft je hersenactiviteit hoog door alle prikkels en informatie die je leest en ziet.

5. Maak je hoofd leeg
Als het je niet lukt om in slaap te vallen en je maar ligt te woelen in bed, dan kun je beter uit bed gaan en iets gaan doen om je te ontspannen. Een bodyscan is een ontspanningsoefening die je op zo’n moment bijvoorbeeld zou kunnen doen. Heb je ’s avonds vaak een vol en druk hoofd, neem dan elke avond even de tijd om de dag van je af te schrijven. Sluit af met de leuke en goede dingen van de dag en je gaat met een goed gevoel naar bed.

6. Neem een warm bad of douche
Een warm bad of douche voor het slapen gaan kan ontspannend werken en zorgen dat je loom en slaperige wordt. Eindig met een lauwe douche om er voor te zorgen dat je niet te warm in je bed stapt en daardoor veel gaat zweten.

7. Neem geen ‘slaapmutsje’
Het is een groot misverstand dat je door alcohol beter slaapt. Je doezelt misschien wel sneller en makkelijker weg met een neut op, maar je slaapt een stuk onrustiger en je bent ook veel vroeger wakker. Het zorgt er eigenlijk meer voor dat je duffer en vermoeider wordt.

8. Rook niet en zeker niet ’s avonds
Een sigaretje voor het slapen gaan zorgt er vaak voor dat je langer wakker ligt door het opwekkende effect dat nicotine heeft. Daarnaast houdt het je later in de nacht uit je diepe slaap, omdat je lichaam naar een sigaret verlangd. Met nog een peukje roken als je niet kan slapen zorg je dus vooral dat je nog slechter slaapt.

9. Zorg voor frisse lucht
Ventileer je slaapkamer overdag goed en zorg dat het er niet te warm is. Zo rond de 18 graden is een goede slaapkamertemperatuur. Frisse lucht is ook fijn als je slaapt. Zet daarom als het kan het raam altijd op een kier. Hierdoor voorkom je een duf hoofd en een muffige kamer als je wakker wordt.

10. Begin de dag met zonlicht
Voor een natuurlijk dag- en nachtritme is het goed om je lichaam in de ochtend duidelijk te laten weten dat het dag is. Hoewel veel mensen de wekker in de snoozestand zetten om nog even door te kunnen slapen, bevordert dat het fris wakker worden niet. Sta gelijk op als de wekker gaat en doe de gordijnen meteen open. Door het heldere daglicht krijgt je hersenen het signaal dat het tijd is om actief te worden.

Slaap lekker!

Geschreven door Brenda van Denter, gewichtscoach – www.slimgewicht.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *