13-wekenprogramma Kerstmenu

Speciaal voor de kerstdagen heeft gewichtscoach Denise een heerlijk 5-gangenmenu voor vier personen samengesteld! Het kerstmenu is helemaal volgens het 13-wekenprogramma principe. Met verse producten zet je een gezonde en smakelijke feestmaaltijd op tafel. Geniet er van!

Amuse
Gevuld Komkommerroosje
Ingrediënten: 1 komkommer, 1 bakje cottage cheese, kwart gerookte makreelfilet, 2 theelepels kappertjes, halve rode en halve oranje paprika in kleine blokjes, 1 bosuitje fijngesneden, peper, eetlepel yoghurt.

Bereiding: Schaaf de komkommer in de lengte in dunne plakken. Meng de cottage cheese, yoghurt, makreel, kappertjes, paprika, bosui en peper door elkaar. Smeer het mengsel op de komkommerplakken en rol ze voorzichtig op tot een roosje.

Tip: Je kunt de makreel ook vervangen door magere hamblokjes of leg een plakje gerookte zalm op de komkommer voor je hem oprolt.

Voorgerecht
Heldere Bospaddenstoelensoep
Ingrediënten: 1 eetlepel olie, 1 ui fijngesneden, 1 teentje knoflook fijngehakt, 1 liter kippenbouillon van een tablet of zelfgemaakt, 1 eetlepel fijngehakte peterselie, 250 gram gemengde paddenstoelen, 1 theelepel citroensap, eventueel Madeira.

Bereiding: Verhit de olie in de pan. Fruit de ui totdat hij glazig is, voeg de knoflook toe en de in plakjes gesneden paddenstoelen toe. Bak ze even aan en voeg dan het citroensap en de bouillon toe. Breng de soep aan de kook. Serveer de soep met fijngehakte peterselie en breng het eventueel extra op smaak met een scheutje Madeira.

Tussengerecht
Spinaziesalade
Ingrediënten: 200 gram verse spinazie, 1 avocado, 30 gram pijnboompitten, witte wijnazijn, olijfolie (of walnotenolie), 1 theelepel Dijonmosterd, zout, peper, champignons in plakjes.

Bereiding: Was de spinazie en laat het goed uitlekken. Maak een dressing van 3 eetlepels olie, 1 eetlepel azijn, mosterd, zout en peper. Schep het door de spinazie. Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan en laat ze afkoelen. Snijdt de avocado en champignons in smalle schijfjes en besprenkel ze met citroensap. Garneer de spinazie met de avocado, champignons en strooi de pijnboompitten erover heen.

Hoofdgerecht
Gegrilde kip á la Dijonaise
Bereidingstijd: +- 25 minuten
Ingrediënten: 4 eetlepels olijfolie, 8 kippendijen zonder bot, sap en geraspte schil van 1 citroen, 1 eetlepel rode wijnazijn, 1 eetlepel grove mosterd, 3 eetlepels Dijonmosterd, 1 theelepel gedroogde Provençaalse kruiden, zeezout en versgemalen zwarte peper.

Bereiding: Verwarm de grill voor op 175 graden. Verwarm een eetlepel olie in een ovenvaste pan, bestrooi de kip met zout en peper. Bak de kip 2-3 minuten in de pan aan iedere kant. Klop de rest van de olijfolie met de citroenschil en het sap, de rode wijnazijn, mosterd en kruiden. Voeg een beetje zout en peper toe. Giet dit mengsel over de kip, zet de kip onder de grill gedurende 10 minuten. Draai de kip om en grill ze nog 5 á 6 minuten tot ze mooi bruin zijn. Serveer de kip met de sappen uit de pan.

Aardappelpuree-taartje
Bereidingstijd: +- 35 minuten.
Ingrediënten: 500 gram kruimige aardappelen, half bouillonblokje, 3 eetlepels demi-crème fraîche, 1 ei, 3 fijngesneden bosuitjes, 1 eetlepel fijngesnipperde bieslook, 4 eetlepels geraspte pittige 30+ kaas of Parmezaanse kaas, 1 metalen springvorm van 15 cm of souffléschaaltje.

Bereiding: Kook de aardappelen gaar met het bouillonblokje. Giet ze af, maar houdt de bouillon apart. Stamp de aardappelen fijn of doe ze door een pureeknijper. Doe de bouillon erbij, de crème fraîche, de bosuitjes, de bieslook en tot slot het ei. Vet de springvorm of souffléschaaltje in met een klein beetje vloeibare boter of olie. Doe het aardappelmengsel er in en bestrooi het met de geraspte kaas. Je kunt de taartjes gelijk met de kip onder de grill zetten. Ongeveer 15 minuten tot er een bruin korstje opzit.

Groentenmix met walnoten
Ingrediënten: 100 gram Haricots verts, 200 gram sugarsnaps, 200 gram diepvriesdoperwten, 1 á 2 kneepjes vloeibare boter, 2 theelepels vloeibare honing, ongeveer 10 halve walnoten.

Bereiding: Verwijder de draden van de haricots verts en de sugarsnaps. Breng water met een snufje zout aan de kook en voeg de sugarsnaps toe. Kook ze 2 minuten. Voeg dan de haricots verts en de doperwten toe en laat de groenten gaar worden . Giet af. Doe de vloeibare boter en de honing in een schaal en roer dit goed door. Voeg de uitgelekte groenten erbij en schud om. Bestrooi met walnoten.

Tip: Als je de haricots verts vervangt door sperziebonen laat ze een paar minuten langer koken.

Nagerecht
Mango Sorbetijs
Ingrediënten: 450 gram bevroren Mango in stukjes, 30 gram suiker, sap van limoen, 2 eetlepels kokosmelk.

Bereiding: Neem het fruit uit de vriezer en laat het een half uur ontdooien (niet helemaal). Doe de suiker in een sauspan met 30 ml water en het sap van een limoen. Breng het aan de kook en roer tot de suiker is opgelost, laat het afkoelen. Doe het fruit in een blender met de siroop en blender het tot het mengsel glad en dik is. Als je wilt kun je door een gedeelte van het mengsel de kokosmelk roeren. Doe het in een bakje en stop het in de vriezer.

Voor serveren even uit de vriezer halen. Maak er met twee lepels mooie rolletjes van en garneer met een blaadje munt.

Tip: Het ijs kun je al een dag van tevoren maken
 
 
Het 13-wekenprogramma team wenst iedereen gezellige en gezonde kerstdagen!
 

Geschreven door Denise de Wolf-Hoogeboom, gewichtscoach – Qi-eet

2 gedachten over “13-wekenprogramma Kerstmenu”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *